Chichen Itza

13 januari 2020 - Chichén Itzá, Mexico

Gisteravond bezochten we de sound&lightshow in Chichen Itza en hoewel het een beetje een touristische attractie is vond ik het erg indrukwekkend, en vooral bijzonder om in het donker bij de opgravingen te kunnen zijn; heel speciale sfeer....

Vanmorgen mochten we om 6 uur het park betreden; normaal gaat het pas om 8 uur open. Er waren misschien nog 20-30 andere touristen terwijl het gemiddeld aantal bezoekers per dag in het hoogseizoen 16.000 (!!!) bedraagt! Zo speciaal om daar als (bijna) enige tourist te zijn; op je gemak te kunnen kijken, de zon te zien opkomen en prachtige foto's te kunnen maken; ik ben echt heel blij dat we dit gedaan hebben!

Onze gids heeft ons veel verteld over de Maya-cultuur; hun goden; de sterrenkunde, de mensenoffers, de mayakalender, de bizarre overeenkomsten met de Egyptenaren, het pelotespel en de oppergod Kukulkan (waarvan het levensverhaal eng veel op dat van Toetanchamon lijkt). Hun bouwkunst is/was bizar knap; een voorbeeld  hiervan is dat 2 keer per jaar, tijdens de zonnewende,  er een schaduw-lichtspel plaatsvindt op de trappen van de Piramide wat lijkt op een bewegende slang. Maar ook wanneer je onder aan de trappen staat en in je handen klapt klinkt de echo precies als de roep van een Quetzal; de heilige mayavogel; ik vind het allemaal onwijs boeiend!

We gaan nu op weg naar een andere Maya stad; Coba om daar een kijkje te nemen!

1. Fiona Aberdeen:
    Wat een bijzonder ervaring
  2. Ellen en Peter:
    13 januari 2020
    Zo gaaf dat je die mooie verhalen nu ook letterlijk kan plaatsen. Fantastisch!
  3. Riemers Peter:
    13 januari 2020
    Zo gaaf!! Geniet lekker samen!!!!!