Valladolid en Chichen Itza

13 januari 2020 - Yucatán, Mexico

Gistermiddag zijn we nog even op de fiets gestapt; dat blijft een bijzondere belevenis hier; fietsers hebben sowieso geen voorrang, rechtdoorgaand verkeer ook niet en over rechts ben ik niet helemaal zeker.... Onderweg ruik je vanalles; het riool (overstroomd na de regen); de zee, bloemen, uitlaatgassen, generatoren, wiet, massage-olie, wierook en talloze etensluchtjes; het maakt het fietsen bijzonder en exotisch!

Vanmorgen zijn we onze  camper gaan ophalen voor ons 3 daags kampeeravontuur. De eigenaar bleek een jonge hippie uit Argentinie (die in een bus woont) te zijn. Vol passie vertelde hij ons dat hij ons  zijn eerste liefde -  Azulita; een volkswagen T2 uit 1976 -  ging meegeven.  Deze liefde bewijst maar weer eens dat echte liefde om het innerlijk gaat; Azurlita is motorisch tot in de puntjes verzorgd (wat natuurlijk heel fijn is want met pech langs de weg lijkt me hier geen feestje) maar aan haar uiterlijk is sinds 1976 niet veel meer gedaan.... maar na de boodschappen zijn we vol goede moed op weg gegaan.

De wegen zijn verrassend goed; er is weinig verkeer en met een lekker muziekje toefden wij tussen jungle vegetatie en langs slaperige dorpjes richting Valladolid. In Valladolid zijn de Spaanse invloeden goed zichtbaar; een mooie katholieke kerk aan een dorpsplein met daarom heen panden met zuilengalerijen ervoor; heel fotogeniek en sfeervol. Eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat dit plein eigenlijk het enige mooie plekje in Valladolid is; voor het overige bestaat het uit vervallen panden, slechte wegen, zwerfhonden en heel veel afval; een beetje troosteloos..., alhoewel elke  "buenos tardes" aan de locale bevolking met een brede (wel vaak tandeloze) lach beantwoord werd.

Ons plan was om hier op de camping te overnachten en vanuit hier naar de sound&lightshow bij Chichen Itza te gaan. De camping bleek echter een tikkie anders dan op de plaatjes; het restaurant gesloten; en de douches met alleen koud water (waar ik mee akkoord gegaan was :-)) bleken helemaal geen water te hebben. Dat was het moment waarop we besloten om ons als hedendaagse hippies te gaan gedragen; we hebben een hotel geboekt op het terrein van Chichen Itza en Azulita staat hier veilig op de parkeerplaats. Vanavond gaan we naar de sound&lightshow en we mogen (omdat we in dit hotel logeren) morgen al voor de officiele opening naar de opgravingen, om zodoende mooie foto's zonder touristen te kunnen maken; EN ik ga zo heerlijk warm douchen :-)

1. Riemers Peter:
    13 januari 2020
    Een echt avontuur, het loopt dan net weer anders...👍
  2. Ellen en Peter:
    13 januari 2020
    Haha geen föhn is tot daar aan toe. Geen douche is echt een brug te ver😂 Gaaf toch, dit is part of the adventure. Stiekem een beetje jaloers!